Övningar

I CrossFit har vi ett mycket stort antal övningar vi varierar mellan. Här kommer vi att beskiva några av de vanligaste övningarna.

Välj övning:

Snatch

Snatch är vad som på svenska kallas ryck. Stången ska i en kontinuerlig rörelse gå från marken till över huvudet. Det kan också göras i variationenen hang snatch då lyftet istället påbörjas i knähöjd. Stången får inte vidröra kroppen ovanför höften. Till skillnad från tävlingar i tyngdlyftning är det i CrossFit oftast tillåtet att pressa ut sista biten över huvudet, så länge hela lyftet sker i en kontinuerlig rörelse utan paus. I slutpositionen ska knän, höfter och armar vara fullt sträckta och stången ska hållas rakt över hälarna med fötterna stående ihop. Snatch kan göras antingen som power snatch eller som squat snatch. I det senare fallet behöver man inte dra stången lika högt, eftersom man drar sig själv djupare under stången och möter den i ett knäböj. Om squat snatch efterfrågas och man inte har tekniken för det, är det tillåtet att göra en power snatch följd av en front squat. Squat snatch lämpar sig bäst för få tunga repetitioner, medan power snatch lämpar sig bättre för många lättare repetitioner. Det är också tillåtet att göra split snatch, även om den tekniken numera är ovanlig. Eftersom man då går isär med benen i ett utfall, måste man sedan komma tillbaka med fötterna rakt under stången för att slutföra övningen. Det är många moment att öva på i tekniken för bra snatch och det finns också olika skolor kring hur man ska lyfta.