FAQ

Vanligt förekommande frågor om CrossFit ska vi försöka samla svar på här.

Vad står WOD och AMRAP för?

WOD står för "Workout of the Day".
AMRAP står för "As many rounds and reps as possible".

Vikterna i er WOD ser lite för tunga ut för mig, måste jag köra så tungt?

Nej, det behöver man verkligen inte. Vikterna är satta så att de ska vara en tuff utmaning för dem som tränat CrossFit under en längre tid. Klarar man de vikterna kallas det Rx (enligt recept). Var och en skalar vikter till en nivå som passar en själv.

Är det inte "fusk" med kipping pullups? Ska man inte köra strikta chins istället?

Vi gör såväl strikta deadhang pullups som gymnastics kipping och butterfly pullups. Det är olika övningar med olika syften. Vill vi ha tung belastning på ryggen gör vi deadhang pullups och hänger då ibland även på oss extra vikter. När vi gör kipping och butterfly pullups tränas inte bara ryggen. Det är mycket träning även för bål och höft. Det är också mer träning av uthålligghetsstyrka och koordination.

Flera av era övningar ser väldigt acancerade ut. Jag kommer inte att kunna göra dem. Kan jag ändå träna hos er?

Det ställs inga som helst förkunskapskrav för att börja träna hos oss. Man kan komma helt otränad och vi välkomnar alla åldrar. För varje avancerad övning finns det ett enklare alternativ som ger motsvarande stimulans på kroppen. Vi kallar det för "scaling". Vi har också en metodik för att steg-för-steg lära oss de mer avancerade övningarna. Vi kallar det "progression". Många lär sig övningar hos oss som de aldrig trodde var möjliga att lära sig i vuxen ålder.

Vad betyder 5-5-5?

5-5-5 innebär 3 set med 5 repetitioner i sträck inom varje set.

Jag ser inte situps så ofta i era WODs. Ska man inte träna det varje pass?

Magmusklernas naturliga funktion är främst att stabilisera kroppen. I funktionella rörelser spelar höftböjarna en väsentligt större roll för att böja kroppen än vad magmusklerna gör. Den typen av situps (crunches) där man försöker isolera magmusklerna är därför inte särskilt funktionell. I CrossFit använder vi magmusklerna väldigt mycket i stabiliserande syfte. Inte minst i övningar som overhead squats och kipping pullups. Vi gör också situps, men då i större funktionella rörelser där fler muskelgrupper används. När vi gör GHD situps har vi fötterna fastlåsta just för att vi vill träna även höftböjarna vilka är underutvecklade hos många. I motsats till vad många har fått lära sig, ger det faktiskt mer effektiv träning av magmusklerna när höftböjarna också involveras.

Vad betyder 1RM?

1RM = 1 Repetition Max. Det är den maxvikt man kan lyfta en gång.

Vad ska man ha med sig för skor och kläder?

Det är bra om du har skor som du kan använda både inom- och utomhus. Vi tränar mest inomhus. På vintern kan det dock vara bra att ha med sig överdragskläder eftersom korta rundor på ca 400m löpning kan ingå i passen.

Hur långt är ett CrossFit-pass?

Ett pass är totalt sett oftast 45 eller 60 minuter. Det inleds med ca tio minuter uppvärmning. Därefter tränar vi teknik och gör ibland några tunga lyft. Efter det börjar vår WOD som är huvudmomentet i passet och som oftast ligger kring 20 minuter intensivt arbete. Det är dock inte alltid 20 minuter. Det finns också WODs som kan vara klara på under 10 minuter. Efter WOD ges lite tid till nedvarvning och stretch för dem som så önskar. 

Om jag vill prova på CrossFit, kan jag komma till vilket pass som helst?

Välj helst nybörjarpass, men det går också bra att komma till andra pass om du är någorlunda träningsvan.